Vecka 22

(Såg att jag inte hade fått något vecko brev från den hemsidan jag är medlem i när det gäller graviditet.
Varje vecka ska jag få ett vecko brev där det står om min gravditets vecka. Men inte fått något denna veckan. Men jag läste lite kort om min vecka, som nu är 22. Så lägger in det jag vet!)


Nu ser bebisen ut som en miniatyr av en nyfödd. Läpparna håller på att formas,
ögonen har utvecklats (fastän regnbågshinnan ännu saknar pigment)
och ögonbryn och ögonlock finns på plats. Bukspottkörteln, som producerar viktiga hormon,
utvecklas nu i stadig takt och början till mjölktänder finns i tandköttet. Innan du vet av,
kommer bebisen att le mot dig!

Mina tankar;
Jag har haft väldigt många tankar nu under den senaste veckan.
Dels känner jag hur spännande det hela börjar att bli, hur annorlunda allting kommer bli.
Och det är inte förens nu jag har börjat inse att det verkligen är sant.
Sant att jag ska bli mamma, sant att jag ska få något alldeles eget som jag gjort tillsammans
med min kärlek.
Jag tycker det är väldigt spännande nu och kommer nog att vara det framöver också.
Dock tycker jag att smärtorna i min rygg och svanskota kan försvinna.
Det gör bara så jäkla ont. Jag kommer inte till ro när jag ska sova om nätterna!
Men det går väl över. Dock är jag fortfarande nervös för förlossningen!
Undra om det kommer att göra ont, undra hur det kommer att kännas.
Men det är nog sånt alla som ska bli mammor tänker och funderar över.
Allting känns så bra just nu och kommer nog att göra det hela tiden.

Om min kille;
Han kommer närmre och närmre bebisen.
Snackar med bebisen varje morgon & kväll.
Han har känt få sparkar som jag känner, han känner hur det rör sig om nätterna.
Han hjälper mig med det mesta, speciellt med att ge mig massage nu när jag fått rejäla värkar.
Tur man har en sådan bra pojkvän som jag har.
Han är underbar.

Såhär ser det ut i magen;

Nu väger bebisen nästan ett halvt kilo, cirka 430 gram, är drygt 27 centimeter lång från hjässa till häl och har samma proportioner som en nyfödd bebis, om än lite spinkigare eftersom bebishullet inte utvecklats ännu. Innan detta sker, ser huden lite skrynklig ut, men bebisen lägger på sig lite varje dag nu. Läppar och ögon är formade, men iris (regnbågshinnan) saknar fortfarande pigment. Bukspottkörteln utvecklas stadigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0