Vecka 26

Nu är du 26 veckor gången (eller gravid i 27:e veckan, om du föredrar att räkna så). Din bebis hörselnerver blir allt känsligare och om den blivande pappan pratar med bebisen nu, kommer den eventuellt lära sig känna igen ljudet av hans röst. Ju mer bebisen hör pappas röst redan i livmodern, desto mer lugnande inverkan kommer den att ha när bebisen har kommit ut. Högläsning för den blivande mamman, kanske? Det kan vara skönt för pappor att delta, eftersom det hela börjar kännas mer och mer verkligt nu.

Mina tankar;
Har inte så mycket tankar just nu, det känns som förra veckan och förra igen. Men nu har jag gått in i tredje perioden i graviditeten och har inte långt kvar. Jag känner av sparkarna mycket tydligare nu mera. Det fladdrar i magen och det kittlas oerhört mycket. Och jag kissar hundra gånger om dagen? Jag har inte koll på räkningen längre, för bebisen sparkar mig jämt på kissblåsan. Inte så mycket jag kan göra åt saken mer än att gå och kissa. Men självklart längtar jag efter att få se bebisen nu, och jag längtar att få köpa de första bebis sakerna och de första plagen. Men förlossningen längtar jag mindre till, jag önska att det inte gjorde ont. Att det bara ploppade ut och sen var det över. Men så enkelt är det ju inte.

Om min kille;
Det finns väl inte så mycket att säga om honom, han är precis som vanlig.
Men han längtar nog mer till förlossningen än vad jag gör, för det är ju inte han som får känna smärtan. Och visst tycker han att det är spännande och roligt. Och han märker nog hur magen växer och hur mycket jag äter nu mera. Från att vara en liten ätare till en stor det syns!

Såhär ser det ut i magen just nu;

Nu är bebisen lite drygt 35 cm lång från topp till tå och väger strax över 750 gram. Ögonen kommer att börja öppnas kring den här tiden och mot slutet av sjunde månaden kommer reaktionerna på ljud att mogna, eftersom hörselnerverna är mer utvecklade då. Bebisen fortsätter att ta små "andetag" som träning inför livet utanför, även om den än så länge andas fostervatten istället för luft.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0