Tankar


Felicia (:

Jag kan inte tänka mig att jag ska bli mamma, en ung mamma till och med.
Jag som själv kallar kallar min mamma, för mamma varje dag.
Jag som behöver hennes hjälp och stöd hela tiden, och som behöver hennes kärlek.
Nu ska jag själv ge det till någon annan, nu ska jag själv få höra ordet "mamma",
nu ska jag själv få något att hjälpa och stötta. Någon att ge all min kärlek till.
Och någon att välja först framför allt annat i världen.
Det är ingenting jag tänkt på överhuvudtaget. Jag har aldrig i hela mitt liv planerat att ha barn i ung ålder.
Men nu när jag vet att jag ska bli mamma och få ett barn, ett helt nytt liv att ta hand om,
så känns det så rätt. Det känns precis som att allt detta var menat från början!
Att det var meningen att jag skulle få barn nu, att jag skulle bli en ung mamma och att jag skulle bilda faimilj som 16/17åring. Trots att jag inte vet hur det är nu att vara mamma och ha en liten skrikande bebis, så är jag redo att ta mitt kliv in i vuxenlivet/mammalivet. Jag vet att oavsett vad så kommer jag aldrig att ångra det jag valt.
Jag kommer aldrig att önska att valde abort. Abort är och var ingen utväg för mig!
Det var trots allt vi som inte tänkte igenom vad som kunde hända, eller vad som kunde ske.
Trots att vi visste att det kunde bli ett barn! - Så abort var ingenting för mig!
Den lilla varelsen bad aldrig om att få komma till världen, den bad aldrig om att få ett liv.
Så varför ska man drabba andra människor som inte gjort något fel?
Så trots att både jag och min pojkvän vet vilket ansvar det är att ha barn, så är vi redo för det!
Jag kommer aldrig att ångra det jag valt eller det jag gjort!
Trots att skrikande bebisar inte är det bästa man vet när man är ung, så är jag beredd att ta det.

Och vissa tycker säkert att jag är dum i huvudet och allt vad man nu kan tycka bara för att jag valt att behålla mitt barn. Men så länge jag är nöjd och kan ta hand om ett barn så ska väl det kvitta?
Och vissa säger att unga mammor inte är lika mogna och bra på att hantera småbarn som äldre mammor,
jag menar vad är det för skillnad? Vad spelar det för roll om man är ung eller gammal mamma?
Man är ju mamma till ett/flera barn i vilket fall som helst.
Och jag tror att de flesta som väljer att behålla sina barn som ung kan ta hand om dem också.
Vissa kanske är mer omogna än andra, men så är det ju bland äldre mammor också!
Jag vet att det finns omogna vuxna mammor också!
Inga mammor är perfekta, inga mammor är helt mogna. Oavsett om dem är unga eller gammla.
Men att man försöker visar alltid en mogenhet och finare utsida!
Jag tycker det är starkt av vissa unga mammor jag läst om och sett. Att de kan ta hand om sina barn så bra.
Till och med bättre än vad äldre mamma kan ta hand om sina barn.
Så att ha barn och vara mamma, har inte en speciell ålder.
Vissa mognar under graviditeten, vissa efter förlossningen! Eller under tiden!
Men en dag mognar man som mamma! Ibland kanske det är försent, ibland inte!
Men alla är vi mammor inom oss! - och en dag blir man en riktig mamma!
Så jag kan bara säga att jag tycker unga mammor är lika bra som äldre mammor!:thumbup:

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0