vecka 18

Nu är du 18 veckor gången (eller gravid i 19:e veckan, om du föredrar att räkna så).
Bebisen är nu dubbelt så stor som förra månaden, men den väger fortfarande bara cirka 150-225 gram.
Den vikt du lagt på dig består huvudsakligen av fostervatten, moderkaka och vätska i kroppen. Inne i din mage sparkar din bebis — och vrider sig, sträcker på sig och kanske t o m suger på tummen! Du kanske inte har känt något av all denna aktivitet ännu (särskilt om du är förstföderska) men det kommer du att göra inom några veckor. Nu kan din bebis grimasera och rynka på pannan och har utvecklat sin hörsel så den kan lyssna på ditt hjärta! Kanske har du som är förstföderska fått tid för ditt återbesök hos barnmorskan. Det brukar ske kring vecka 20-21. Då ska du få ditt moderskapsintyg, som sedan skickas in till Försäkringskassan.

Mina tankar;
Jag försöker äta så mycket jag kan, försöker dels äta rätt och inte bara slänga i mig massa skit.
Jag mår ofta illa när jag äter, och äter mindre än vad jag gjorde förr.
Jag har också känt dem första sparkarna. Dcok blev jag lite rädd för jag halv sov, och hade handen på magen och kände hur handen studdsade bort från magen, det gjorde inte speciellt ont, men det blev pirrigt.
Och jag märker varje kväll när jag ska sova att den flyttar på sig och rör sig till rätta.
Och när Hampus pratar med den så är den stilla men när han slutat rör den på sig.

Om min kille;
Han finns där och hjälper mig hela tiden nu. Försöker få i mig de jag ska. Hjälper mig upp och ner från möbler och sådant. Han brukar massera mig för jag har värkningar i ryggen, benen och fötterna! Han är väldigt omtänksam och snäll. Han snackar med sin bebis, och visar att han finns. Vilket gör mig glad.

Såhär ser det ut i magen;

Barnet är ungefär 14-15 cm nu, och väger lite under 20gram.
Och nu kan man också kolla vilket kön det är, om det är en eller två filurer som ligger där inne.
Första ultraljudsbesökningen är under dessa veckorna som närmar.

Kommentarer
Postat av: rosemarie

MAY ÄR DU GRAVID?!

2010-03-07 @ 20:33:06
URL: http://rosemarielindberg.blogg.se/
Postat av: Erika Johansson

OMG! :O

Stort GRATTIS till er båda May! Jag önskar er all lycka! <3

2010-03-09 @ 11:06:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0