Vecka 20

Nu är du 20 veckor gången (eller gravid i 21:e veckan, om du föredrar att räkna så). Du kan förmodligen känna hur din bebis rör sig inne i din mage: Dessa kittlande rörelser har de flesta blivande föräldrar sett fram emot. Din bebis tränar nu sitt nya lilla matsmältningssystem genom att svälja fostervatten. I fostervattnet finns näringsämnen och vatten, som bebisen absorberar. Det som blir kvar fortsätter ned i tarmen och bildar barnbeck (mekonium) — den grönsvarta eller ljusbruna substans som är din bebis första bajs och som kommer ut de första dagarna efter födseln. Kring den här tiden kommer du som är förstföderska att gå på återbesök på MVC och då får du ett moderskapsintyg av barnmorskan. Det är ett intyg som bekräftar att du är gravid och ger dig datum för beräknad förlossning. (Kom ihåg att uppdatera ditt förlossningsdatum nedan om det behövs!) Detta intyg ska du skicka till Försäkringskassan. De kommer sedan att skicka dig en blankett som heter "Begäran om föräldrapenning" som du ska fylla i och skicka tillbaks till Försäkringskassan.

Mina tanka;
Nu känns allting bra, och ingenting känns fel.
Jag är så spänd på vad jag kommer att få möta längre fram i livet, och är redo för det också.
Ultraljudet var något av det bästa jag varit med om, att få se in i sig själv när det lever en krabat där inne.
Bästa känslan hittills med att vara gravid! Men jag undrar redan hur det känns att födda!?:)
Lite nyfiken är jag, visst hade jag gärna hoppat över förlossningen, men jag vill se min bebis utanför magen.
Jag känner mig lugn nu faktiskt, för nu är det så mycket jag vet om graviditeten, ialla fall det jag bör veta.
Sen finns det ju hundra andra saker till, men man får ta lite i taget. Och nu vet jag vilket kön det är och försöker lista ut ett fint namn! Inte mått illa speciellt mycket denna veckan heller, vilket är toppen. Och vissa ost produkter kan jag få i mig.

Om min kille;
Han var med på ultrljudet och tyckte likadant som mig. Och trots kön är han glad ändå!
Han tycker det börjar bli mer och mer spännande och pratar varje dag med bebisen.
Både säger god natt & god morgon. Han känner att den förflyttar sig från plats till plats nu och tycker det är roligt och spännande. Och nu märker han också att jag börjar få värkar i ryggen, benen och fötterna och har då börjat massera mig lite då och då. Han har nu också börjat leta namn, och lista ut något fint.

Såhär ser det ut i magen;

Barnet är nu ca 21cm, vad ultraljudet sa igår, och väger nu 221gram.
Den känner av vad som händer världen utanför, och kan också reagera av saker som störs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0