Förlossningsplan

Innan idag så satt jag och läste lite inför förlossningen. Lite vad man skulle packa med sig i BB-väskan osv. Det finns väldigt bra sidor på det faktiskt. Sen på en sida hitta jag lite beskrivning och tips på hur man kan skriva en förlossningsplan. Hur den ska se ut ungefär, vad som kan stå med till exempel eller vad som bör vara med. Jag tycker att det är rätt viktigt både för mig själv och för Hampus och veta vad som behövs inför förlossningen. Det är visserligen några veckor kvar, men det är bra att veta allting i god tid, och vara redo för vad som kan hända. Som BB-väskan tycker jag är extra viktigt för jag hade inte en idé om vad som skulle packas ner, eller jo lite visste jag väl men hälften av det som stod med på listan hade jag inte ens tänkt på. Sen förlossningsplan vet jag inte ens om jag ska skriva ner. Jag vill liksom ta det precis som det kommer. Jag vill inte planera min förlossning med tanken på att vad som helst kan ske, och då vill man inte ha massa förhoppningar. Jag är redo för att ta imot det jag får, och den hjälpen läkarna ger mig. Jag vill int tänka inför förlossningen förens dagen väl kommer. Men jag vet inte om det är rätt att tänka så!? Så jag vill fråga er läsare som har/ska föda hur ni gjorde/gör inför förlossningen, hade ni skrivit ner er förlossningsplan?

BB-väskan

Glöm inte:

  • Journal från MVC
  • Patientbricka
  • Legitimation
  • Förlossningsplan
  • Mobiltelefon/telefonkort

Mammas väska:

  • Sköna innekläder exempelvis "mjukis" byxor
  • Tjocka strumpor, tofflor
  • Amningsbehå och amningskupor
  • Toalettartiklar, tandborste, tandkräm, kanske ett läppbalsam, hårborste, hårsnoddar, hårklämmor, tvål och schampo
  • Nattbindor – om du ska till patienthotell

Pappas väska:

  • Sköna kläder
  • Toalettartiklar
  • Kamera

Barnets väska:

  • Kläder till barnet – flera ombyte, byxor och omlottröjor. Du får låna kläder till barnet under tiden ni är på sjukhuset.
  • Bomullsmössa
  • Bomullsfilt
  • Blöjor och tvättlappar -  om du ska till patienthotell

Bra att ha med till förlossningen:

  • Frukt. Du får all mat och näring du behöver av sjukhuset, men du kanske vill ha något speciellt som sjukhuset inte har. Det kan också vara bra att ha efter förlossningen.
  • Mat till medföljande
  • Musik/cd eller  ipod
  • Väntetiden före förlossningen kan ibland kännas lång och det kan därför vara bra att ha något att läsa, till exempel böcker och tidningar eller ett spel.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0