vecka 28

Nu är du 28 veckor gången (eller gravid i 29:e veckan, om du föredrar att räkna så). Vid det här laget har du kanske märkt att din bebis är mer aktiv när du badar eller duschar. Bebisen reagerar på ljus och ljud genom att röra sig inuti dig. Medan du slappnar av i det varma vattnet, kanske dina bröst börjar läcka lite — de producerar nämligen redan kolostrum, den extra näringsrika mjölk som du ger din bebis alldeles i början då du ammar. Alla kvinnors bröst läcker inte innan bebisen är född, så var inte orolig om du är en av dem — du slipper iallafall amningskupor tills vidare. Denna vecka är det dags att besöka din barnmorska om du är förstföderska.

Mina tankar;
Tankarna har väl inte hunnit ändras sen förra veckan. Men jag tycker att tiden går otroligt snabbt nu. Snart är väl bebisen ute innan jag ens märkt av det. Känner att nu är det snart dags för fler barnsaker. Allting måste ju vara förberett och klart innan bebisen kommer ut. Vi har hittills bara köpt barnvagn. Det är väldigt lite tycket säker många, men min mamma har sagt att jag inte ska köpa barnkläder förens i ca 8onde månaden för annars så är det otur. Det är otur att ha barnkläder hemma när inte bebisen är påväg ännu. Så jag har lyssnat på mamma och jag vill ju inte att det ska vara otur och vill inte att det ska hända något, så jag lyssnar på min mor. Men tydligen så var det inte som min mamma hade hittat på, min kompis mamma sa också samma sak. Så antar att det är så! Hur som helst så måste jag säga att jag känner av sparkarna extra mycket nu. Och jag märker att den reagerar på ljud väldigt mycket, för den rör sig alltid så fort det är för högt. Allt det hära är väldigt mysigt!

Om min kille;
Det finns inte så mycket att säga om honom. Det är som de andra veckorna. Han kelar med magen, smeker den så fort han ser mig. Pratar med bebisen där inne och försöker viska så mycket som möjligt för att inte jag ska höra vad han säger till bebisen. Han tar på magen och märker att den blivit stor och är glad över det!

Såhär ser det ut i magen just nu;

Nu ligger slutspurten framför dig. Den tredje och sista trimestern börjar kring vecka 29 och pågår till vecka 40 (ibland längre). De flesta kvinnor ökar i vikt med ungefär 5 kg denna period.

Den här veckan väger bebisen drygt ett kilo och är ca 38 cm lång från topp till tå. Ungefär vid den här tiden kan bebisen öppna ögonen och vrida på huvudet och en stark ljudkälla lyser på utsidan. Underhudsfettet bildas och fingernaglarna växer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0