vecka 30

Nu är du 30 veckor gången (eller gravid i 31:e veckan, om du föredrar att räkna så). Bebisens lungor och matsmältningssystem är nästan färdigutvecklade, vilket innebär att den har stor chans att klara sig bra även om du skulle föda i förtid. Forskare tror att bebisen redan kan se, men ingen vet riktigt hur bra. Det börjar bli trångt inne i livmodern så när bebisen rör på sig märks det tydligt! Inom ett par veckor blir det, för dig som vill, aktuellt att delta i en föräldragrupp.

Mina tankar;
Just nu känner jag en enorm längtan! Kanske är det för att jag vet många som fött den senaste tiden, så gör det väl att jag längtar mer efter mitt eget också. Jag älskar när den sparkar mig så hårt att jag inte kan andas, jag älskar när det fladdrar inne i min mage, jag älskar när den rör sig, jag älskar att den finns, jag älskar att den får mig på bättre tankar och humör, jag älskar helt enkelt det jag går igenom!
Det är en extremt härlig känsla. Jag är fortfarande ännu inte van vid att säga att jag ska bli mamma och att jag ska ha en dotter, munnen känner sig ännu inte riktigt van med det. Men det blir bättre och bättre för varje gång jag säger det! Nu är det mindre än 10 veckor kvar och längtan är enormt stor! Nu gäller det att fixa de sakerna som borde fixas, sen så är det bara till att hålla tummarna för att allting ska gå bra!

Om min kille;
Han har varit ett stöd genom hela min graviditet i princip. Eller ja, från vi nu fick reda på att jag var gravid. I början var han osäker och ville inte. Dels för att han kände sig osäker och så. Men han har aldrig tvingat mig till abort eller något liknande. Han har bara stått där och sagt att han stöttar mig för vad jag än väljer och än idag stöttar han mig och ger mig de krafter jag saknar. Det känns så underbart! Han snackar mycket om sin lilla dotter och han tycker att det är väldigt spännande nu. Han gör helt enkelt det han kan, och försöker så gott det bara går, vare sig det gäller ekonomi, saker som behövs fixas eller mitt mående. Han gör allt han kan för vår skull, framför allt för min skull nu när jag är gravid. Men han tänker minst lika mycket på vår kommande dotter.

Såhär ser det ut i magen just nu;

Bebisens lungor och matsmältningssytem är nu nästan färdigutvecklade. Ökningen i längd kan komma att sakta av (bebisen är ungefär 40 cm lång nu), men den kommer att lägga på sig vikt ända fram till födseln.

Bebisen fortsätter att blinka och kan förmodligen se vad som händer inne i livmodern, till exempel skiftande ljusnivåer och rörliga ljuskällor. Om du håller en ficklampa mot magen, kanske bebisen inte bara vänder sig mot den, utan sträcker sig eventuellt mot ljuset. En del forskare tror att det stimulerar bebisens synutveckling om du har magen ”ute” i ljuset. Förvänta dig inte att bebisen ska ha perfekt syn när den föds, däremot – nyfödda ser bara någorlunda bra på 20-30 centimeters avstånd. Normalseende barn når inte vad vi menar med perfekt syn förrän de är mellan sju och nio år gamla. Bebisen har nu ögonbryn och ögonfransar.

Nu omges bebisen av ungefär en liter fostervatten, men det blir mindre när den blir större och det blir trångt. Din expanderande livmoder trycker på diafragman, vilket kan göra att du känner dig andfådd och har svårt att andas ordentligt, men det är en naturlig följd att att det är trångt om utrymmet. Vid ungefär 34 veckor (eller precis innan det är dags att föda, om detta är din andra eller tredje graviditet) kommer bebisens huvud att vändas nedåt i bäckenet inför förlossningen, vilket gör att det blir lättare att andas och äta.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0